Xanto Reseblogg

Istanbul och Kapadokyen hösten 2013Maj 2014

Posted by Thomas Olsson Fri, May 09, 2014 18:20:36

Morsning,
idag skriver vi fredagen den 9 maj.
Måste bara få med lite bilder från våra resor till Istanbul och framför allt Kapadokya.
Har ni inte varit i Kapadokya så är det en plats man inte får missa i livet.

Blog imageVi mötte upp Lotta och Håkan från Flatön i Istanbul. Vi skulle göra staden på 4 dagar vilket naturligtvis behöver tiodubblas i tid. Vi tog guidade rundturer och fick väl se de mest kända platserna och byggnader men Istanbul är stort. Här bor 16 milj. människor.
Blå moskén, bilden ovan, har ju alla hört talas om.
Blog imageHär sitter gänget en tidig morgon på en båt som skall ta oss upp i Bosporen och under Europas längsta bro mellan Asien och Europa.
Blog imageSultan Abdulmecid lät uppföra Dolmabahcepalatset 1856. Det var bara mäktigt med guld och pryttlar så man baxna.
Blog imageEn av entréerna till Sultanpalatset där det går att hyra en svit. Priset är endast 30.000 EUR. för en helg.
Blog imageKupolen i blå moskén, svårt att återge i bilder hur mäktigt det är.
Blog imageFrån Istanbul med flyg tillbaka till Finike, 46 TRY = 135:-/flygstol. Inrikesflyg är billigt.
Bussresa från Finike via Konya till Kapadokya eller Kappadokien som vi skriver på svenska. Här hamnar vi rakt in i smurfarnas värld. Det går inte att göra detta landskap med dess otroliga byggnationer rättvisa vare sig i ord eller bild. Kapadokya byggdes upp på 300-talet av kristna som här försökte skydda sig mot övriga Turkiets försök att utrota dem. Här finns underjordiska städer i 4 våningar ner under jord som rymde 25.000 människor som stängde in sig och kunde hålla sig undan i 6 månader. Till detta skall tilläggas mängder av enskilda boningar inne i bergen där de med stora typ kvarnhjuls stenar stängde in sig från insidan.
Blog imageTvå vackra damer.
Blog imageFinns det inga hästar så finns det annat att ta en ridtur på.
Blog imageMan kan tro att det är fejkat men så är inte fallet. Efter 28 miljoner år och olika bergsarters beskaffenhet kan det bli så här.
Blog imageAnette och Håkan kikar fram i labyrinterna.
Blog imageVisst är det lite smurfkänsla !
Blog imageFinns fortfarande två familjer som bor kvar i dessa speciella boningar, dock med glasade fönster och en träport. Det vanliga är dock att man byggt en mer normal boning uppe på den gamla.
Blog imageUnder högsäsong kan det lyfta upp till 200 luftballonger samtidigt i gryningen. När vi var där lyfte ca. 20 stycken. Det ryms 16 personer i varje korg + piloten. Piloterna var otroligt skickliga. Ibland gick vi ner och strök utefter klippsidorna så nära att man kunde ta på dem.
Blog imageDessa bilder får tala för sig själv.
Blog image
Blog imageEfter lyckad landning direkt på släpkärran var det champagne och certifikat.
Vi kan bara säga.... ÅK DIT !
Finns resor mellan 1000 -3000:- inkl. det mesta, dock inte ballongfärden som låg på 140 EUR.

Lite mer från hösten 2013Maj 2014

Posted by Thomas Olsson Fri, May 09, 2014 13:34:08

Hej igen,
Vi ligger ju lite efter i tiden. Funderar på att börja med en annan blogg där bilderna går att förstora. Ni får dock hålla ut lite till.
Blog image
När vi kom tillbaka till Finike bestämde vi oss att gå upp till lokala sjukhuset för att göra en hälsokontroll. Logistiken här fungerade inte riktigt som vi var vana vid. Massor av människor, många korridorer och många olika luckor med en dam bakom. Enbart turkiska språket. Förmodligen såg vi helt bortkomna ut och då händer det som ofta händer i Turkiet. En trevlig man kommer fram som kan bra engelska och frågar om vi behöver hjälp. Han följer oss sedan genom hela proceduren och det verkar som vi går före alla turkar vilket kändes lite skämmigt. Plötsligt dyker även hans hustru upp och vi frågar om de vill komma ner till Xanto följande dag. Naturligtvis kommer dom och tar en fika på eftermiddagen. Innan dom lämnar oss har vi blivit inbjudna på middag till helgen, vilket naturligtvis vi tackar ja till. Cuneyt som han heter hade arbetat i försvarets helikopterdivision i 16 år och nu kunnat ta pension. Hans fru heter Duygu och var småskolelärarinna och konstnär. De bodde i ett stort trevåningshus några km. utanför Finike tillsammans med Duygus föräldrar och bror. Föräldrarna hade en stor apelsin och avocado odling. Duygus mamma som sitter med vid bordet har gjort all maten. Det blev en typisk turkisk måltid med soppa, köfte, fyllda tomater, massor av olika grönsaker och hembakat tunnbröd.
Blog imageHär har vi Anette med lilltösen, storebror syns i bakgrunden.
Blog imageDamerna är ute på promenad och denna balkong måste ju förevigas.
Blog imageEn liten styrketest.
Blog imageUppe på ett av alla vackra berg.
Blog imageSå här kan man också bo. Två båtar längst in på vår pir i Finike bor två familjer året runt.
Blog imageStrax utanför Kas, 30 sjömil väst Finike ligger Kastellorizon, en Grekiska ö insprängd i Turkiets kustlinje. Hit är många som "smyger" utan pappers exercis för att köpa fläskkött och annat som kan vara svårt att hitta på de mindre platserna i Turkiet.
Blog imageSeval och Mehmet Guven som servat och fixat med en hel del på båten bjöd med oss på en tur uppe i bergen.

Lite från hösten 2013April 2014

Posted by Thomas Olsson Thu, April 24, 2014 12:15:28

Hej alla !
Nu var det riktigt längesedan. Lägger in lite bilder från hösten 2013 för att börja någonstans.
Blog imageHär sitter Anette och Hassan. Hassan mötte vi i Marmaris där han arbetade lite extra på en restaurang nära marinan. Han hade bott 24 år i Uppsala så svenska språket satt hyfsat kvar.
Blog imageTrevlig fender.
Blog imageOlsson studerar frukter.
Blog imageFår fin hjälp med förtöjning.
Blog imageVår generator har pajat, ligger i Marmaris och väntar på reservdelar. Utan generator ingen 220 V lika med ingen AC.
Blog image
Familjen Liljekvist och fam. Johansson på Rhodos.
Blog imageAnnica gratuleras på sin 40-årsdag.
Blog imageHär hänger en liten goding som senare hamnar på tallriken.
Blog imageMattanter i Datca.
Blog imageMehmet och Seval på besök. Mehmet har hjälpt oss med bl.a. generatorn. Nu skall vi byta charger, batterier och alla toaslangar. Finns alltid att göra på en båt.
Blog imageVäl tillbaka i Finike hyr vi en bil och tar oss till Side där vi var inbjudna på bröllopsfest.
Ovan sitter Mustafa med sina två yngsta barn, en vän till brudgummen, som vi var hemma hos innan festen.
Blog imageAsle & Mehmet, det vackra och lyckliga brudparet.
Blog imageMåste ju visa en bild på vårt 5-stjärniga hotell som vi bodde på i Side.
Blog imageAnette och Ahmed poserar framför kameran. Ahmed hade en liten restaurang tvärs över gatan där vi bodde.
Blog imageTillbaka i Seagull Bay där vi bara tar det lugnt.
Blog imageHär skall spelas Okey, ett brickspel som får igång hjärnan.

NY TESTJanuari 2014

Posted by Thomas Olsson Fri, January 17, 2014 14:36:32

TESTJanuari 2014

Posted by Thomas Olsson Fri, January 17, 2014 14:14:48

Gått över till Mac...
Blog imageBlog imageVerkar ju funka. Nu är det bara att sätta fart, det vart ju ett tag sen.

TillbakaSeptember 2013

Posted by Thomas Olsson Sun, September 08, 2013 22:09:54

8 september i Marmaris.
Vi lämnade Sverige den 13 augusti för att återse vår Xanto som låg i Finike. Allt var i god ordning, bunkrade dag 1 och la ut dag 2. Går inte att ligga i marina när tempen går mot 40 grader. Tar kurs väster ut mot Kekova och vidare till Kas, Fethiye och Göcek.
Träffar Ewa och John i Deep Bay och får en trevlig kväll tillsammans. Planerar att gå mot Marmaris men vänder tillbaka efter ett par timmar. Utanför udden innan Dalamankusten är det fortfarande mycket sjö och vi har den rakt i näsan. Våghöjd på 2,5 m samt att dingen släpar efter, inte bra. Går tillbaka till Seagull Bay och vem träffar vi inte där, Ewa och John som låg en bit därifrån. Blog imageInnan vi åkte hem träffade vi på våra grannar i Finike Sue och Niel. Mats och Lisbeth med Starligt låg också i närheten.
Blog imageDet blev BQ på Romas akterdäck.
Blog imageLite lagom om man får besök.
Blog imageFram med leksakerna
Blog imageViktigt att inte missa några TV-program.
Blog imageÄven turkarnas Gulletter ligger på 90 -120 fot och är oftast i otroligt fint skick.
Blog imageEnkelt att bunkra. Den här marketbåten hade allt ombord. Annars är det ju vanligt att det kommer ut småbåtar med färskt bröd, grönsaker och lite annat gott. Med andra ord, vi behöver aldrig svälta.
Blog imageStabil brygga.
Blog image
Tillbaka i Seagull Bay med Ewa, John och Mehmet.
Blog imageAnette & Mehmet.
Blog imageMaten var helt perfekt. Vi åt Calamares, lambracks, meses som var otroligt gott.
Ovan en bild på köket.
Blog imageHär har vi dasset.
Blog image
Kvällarna blir mörka, bästa ficklampan med för att hitta hem. Anette besöker dasset och lyckas med konststycket att tappa lampan i hålet som inte var särskilt stort. 2 meter ner kommer ett vackert sken upp genom hålet.... ja ja vad säger man, blev ju ett gott skratt.
Vad säger ni om diskrummet ?
Blog imageMehmets mamma, som han själv kallade för indiankvinnan som rökte för mycket. En stilig dam i 74 års åldern som bodde lite längre upp i bergen.

Blog image
Mehmet hjälper mor med att packa vatten i väskorna som åsnan får bära.
Måste väl få med en klocka från Marmaris.
Anette och Ewa på shoppingtur i Marmaris gamla stad.
Blog imageDamerna kommer med en överaskning. Fixat en tur upp i bergen där ett äldre hippiespar från USA har sin restaurang. Dom tröttnade på allt ståhej och turister nere i Marmaris.
Och så var det notan !

Ha d alla !

Hemma i BohuslänSeptember 2013

Posted by Thomas Olsson Sun, September 08, 2013 21:08:03

Idag skriver vi söndagen den 8 september.
Hej alla igen, tiden rusar på och vi med den. Åkte ju hem den 20 juni för att fira midsommar hemma i Laröd. Därefter blev det Bohuslän och Gullholmen i tre veckor.
Skriver inte så mycket mer utan gör som vanligt..... bilder med kommentarer. Blog imageVi hade förmånen att få nyttja Osborns hus med sjöbod = mitt i smeten.
Ebba kom upp till oss så fort hon bara kunde efter segelskolan. Här ihop med en annan go tjej som också heter Ebba. Här skall badas.
Blog imageLite kallt va de allt men det står man ut med i denna ålder.
Blog imageEfter bad blir man törstig. En liten fika ute på Grindebacken hos Birthe o Henrik sitter aldrig fel.
Blog image
Skönt att vara tillbaka på holmen med alla kompisar. En liten sjötur är alltid lika trevligt. Ut ur norra hamnen med Krabben i bakgrunden.
Blog imageNorra hamnen i Gullholmen med Islandsberg i fjärran.
Blog imageEn tur till Stocken där vi träffar på Lena. Lena och Lars har varit ute många år med sin segelbåt, bl.a. i medelhavet. Fick många bra tipps av dom innan vi gav oss iväg.
Blog imageEn tur till Lyr får man inte missa när vi är hemma. Här gosar Ebba och Lukas.
Fåren och hästarna är ju ute vid denna årstid så det är tomt på djur i lagårn.
Blog image
Och så en tur till Kungsviken där vi skall ut och segla med Ingmar och Louices skuta som seglades hem från England i påskas.
Blog imageMycket snöre att hålla ordning på.
Blog imageBara vi kommer ut ur Strömmarna så sätter vi segel.
Morfar, det ser bra ut.
Blog imageEbba och Louice sitter och språkar medans Olle har slocknat.
Blog imageHär har vi skuteskepparn själv.
Blog imageNu börjar det bli tryck i seglen.
Blog imageHemma i Laröd igen. Tjejerna var ute på en ridtur runt Mölle, en fantastisk fin dag.

Alanya, Gazipasa, Fethiye med omnejdJuni 2013

Posted by Thomas Olsson Mon, June 17, 2013 12:29:10

Idag skriver vi 17 juni 2013, exakt en månad sedan förra inlägget.

Efter familjen Liljekvist åkt hem efter en härlig vecka beslutar vi oss att ligga på ankare sista natten utanför Side. Lillbåten skall hissas upp på flybridge och det är skönt att komma några meter från discodunket och inte att förglömma, det góa morgondoppet.

Direkt efter doppet känner sig Sjöbjörn stor och stark och tar itu med utombordaren som skall lyftas av lilldingen och sättas på plats på Xanto. Vi kan ta hjälp av bommen men 30 kg. är väl ingenting. Då händer det som är Anettes stora fasa, klick i ryggen, Olsson var inte någon 20-årig tarzan. Med Anettes hjälp fixar vi dock både motor och dinge på plats och puttrar iväg mot Alanya, ca. 40 M. Går en bit utanför land och börjar förstå att Turkiet slukar 29 miljoner turister årligen. Den ena långa stranden efter den andra samt hundratals stora hotell är det vi ser i förgrunden hela sträckan. Efter att anropat Alanya marina och förklarat att vi eventuellt behövde lite extra hjälp med tamparna tog tre herrar emot oss, lika vänliga som vanligt. Anette börjar känna något konstigt i halsen, utvecklades till halsfluss och en äcklig halsböld = pencilinkur. Vi blir kvar 15 dagar i Alanya marina för att läka rygg och hals. Nu börjar vi med bilder och kommentarer.

Blog image

Den lilla poolen i Alanya marina.

Inget större fel på Alanya marina, förutom att här är nästan tomt på människor. Marinan ligger ca. 8 km. utanför centrum. Visserligen går det Dolmus var 10 minut åt båda hållen men utbudet lockade väl inte så många till marinan. Förutom poolen finns två restauranger, en liten servicebutik, marinshop, spa och massage. Vi blev som vanligt kompisar med paret som drev butiken och av en ren händelse kom vi när dom precis hade lagat lunch till sig själva på en gasolplatta. Det räckte till oss också, kryddstarkt men otroligt gott. Följden blev 3 luncher till som pappan bjöd på, allt lika gott.

Anette fick en kompis i en butik i Alanya.

Blog image

Full fart ut från köket kom denna höna. Puh... klarade mig en dag till !!

Som sagt efter 15 dagar i Alanya, rygg och hals hyffsat i ordning, fortsätter vi färden lite längre öster ut till Gazipasa, 25 M. Går in i en marina som är helt öde förutom ett antal små fiskebåtar och tre rejäla trålare. Lägger oss långsides en betongkaj och ligger riktigt bra med vacker natur runt om oss om man bortser från att marinan fortfarande var under utbyggnad. Efter några timmar kommer en herre och förklarar att här får ingen ligga. Vi tar fram pilotboken och visar att marinan finns med, mannen ringer ett samtal och vipps är allt ordnat. Sedan tar han med oss i sin rostiga bil och kör oss till centrum. Förklarar också att han har en liten restaurang, inte långt från marinan.

Ingen kommentar.

Blog image

Dag två letar vi upp Mehmets restaurang och prövar pannkaka med spenat och potatis.

Det räcker att se alla grönsaker så känner man sig frisk och stark. Nåväl vi äter en hel del av detta också, har väl aldrig ätit så mycket grönt som nu.

Efter Gazipasa går vi väster ut igen, tillbaka till Side via Alanya. Anettes kusin Eja firar sin födelsedag här nere och vi skall försöka överaska henne. Här sitter Eja, Kent och Olsson med en kall öl, inte så dumt, även Anette fick en.

Kusinparet.

Efter Side går vi tillbaka till vår hemmahamn i Finike. Beslutar att gå över natten eftersom vädret såg lugnt ut. Det är dock en sträcka på 77 M på öppet vatten. En trevlig natt tur dock utan måne, den började visa sig när vi lagt till. Stannar ett dygn i Side och går sedan mot Fethiye. Skall vara vind på högst 7 m/s. Men efter Kekova ökar det på och efter Kas är det uppe i 15 m/s. Vi har vind och sjö, som växer snabbt, i aktern tack och lov men autopiloten hänger inte med när Xanto går utför vågorna så det fick bli manuell styrning vilket inte är så vanligt. Under någon timma hade vi vind upptill 18 m/s. Med rätt anpassad fart och ett evigt rattande gick det ändå väldigt bra.

Vi går mot Seagull Bay syd om Fethiye där vi vet att Starlight med Lisbeth och Mats ligger. Efter 87 M är vi framme och här kommer Starlights besättning på besök.

Blog image

Lilldingen i och sedan på upptäckarfärd.

Här har vi Seagull själv.

Längst in i Seagull Bay låg rester av en gård och fiskeläge. Ett par drev fortfarande gården med getter, åsnor, olivlundar, lite andra träd som vi inte vet namnet på samt fiske. Deras förfäder hade startat denna odling. Det första vi möter är två hundar och en katt som leker med en sköldpadda. Paddan uppskattade inte leken.

Blog image

Naturligtvis fanns det kall Efes.

Olsson under vinrankan.Blog image

Här är inte fel att vistas !!!!!!!

Ser ni Xanto ??

Dags för lunch.

Måste väl varit för ett tag se´n ??

Blog image

Användes än idag till olivpress.

Idag blev det en halv 5 drink på Xanto med besättning från S/Y Starlight och S/Y Indigo.

Anette håller utkik efter delfiner och havssköldpaddor.

Blog image

Och se... där var den, stor som vårt bord.

Även stora båtar kan fastna med ankaret. Förmodligen under en kätting som sammankopplar några gula bojar. Nåväl, efter en halvtimma med små ribbar och dykare är det fixat.

Lite annorlunda Duvhem. Mitt inne i Fethiye över en liten bassäng bodde dessa kuttrande fåglar.

Blog image

Det drar ihop sig till 6 juni. Restaurangbesök och lite svensk allsång kan väl inte vara fel på nationaldagen.

Allsång blev det, även ihop med engelsmän och andra nationaliteter. Här är Gerd och Berth-Ove som befann sig i samma marina med besök av sonen med familj. Berth-Ove var helt suverän på sitt instrument och det blev en mycket lyckad kväll.

Naturligtvis måste vi ha en tårta.

Blog image

Håll med om att det ser trevligt ut. Vi är innanför Kekovaön där det ligger en rad med restauranger som har en liten stenbrygga ur för några båtar där man lägger till och äter något gott.

En flygfisk, som vi sett en hel del av, denna har dock slutat flyga.

Vi har fått veta att Niel och Sue på Roama, vår grannbåt under vintern, bara ligger några sjömil ifrån oss. Vi tar lillen, Ebba II och åker dit.

Blog image

En liten bit från vår ankarplats ligger detta ställe uti ingenting. Vi beslutar att gå iland och kolla läget. Tar lilldingen ihop med Mats och Lisbeth.

Det blev en pilsner, den dyraste vi druckit sedan vi kom till Turkiet, ja..ja..

Vill bara visa att klockan är över tolv !!!