Xanto Reseblogg

Reseskildring av Xanto

Alanya, Gazipasa, Fethiye med omnejd

Juni 2013Posted by Thomas Olsson Mon, June 17, 2013 12:29:10

Idag skriver vi 17 juni 2013, exakt en månad sedan förra inlägget.

Efter familjen Liljekvist åkt hem efter en härlig vecka beslutar vi oss att ligga på ankare sista natten utanför Side. Lillbåten skall hissas upp på flybridge och det är skönt att komma några meter från discodunket och inte att förglömma, det góa morgondoppet.

Direkt efter doppet känner sig Sjöbjörn stor och stark och tar itu med utombordaren som skall lyftas av lilldingen och sättas på plats på Xanto. Vi kan ta hjälp av bommen men 30 kg. är väl ingenting. Då händer det som är Anettes stora fasa, klick i ryggen, Olsson var inte någon 20-årig tarzan. Med Anettes hjälp fixar vi dock både motor och dinge på plats och puttrar iväg mot Alanya, ca. 40 M. Går en bit utanför land och börjar förstå att Turkiet slukar 29 miljoner turister årligen. Den ena långa stranden efter den andra samt hundratals stora hotell är det vi ser i förgrunden hela sträckan. Efter att anropat Alanya marina och förklarat att vi eventuellt behövde lite extra hjälp med tamparna tog tre herrar emot oss, lika vänliga som vanligt. Anette börjar känna något konstigt i halsen, utvecklades till halsfluss och en äcklig halsböld = pencilinkur. Vi blir kvar 15 dagar i Alanya marina för att läka rygg och hals. Nu börjar vi med bilder och kommentarer.

Den lilla poolen i Alanya marina.

Inget större fel på Alanya marina, förutom att här är nästan tomt på människor. Marinan ligger ca. 8 km. utanför centrum. Visserligen går det Dolmus var 10 minut åt båda hållen men utbudet lockade väl inte så många till marinan. Förutom poolen finns två restauranger, en liten servicebutik, marinshop, spa och massage. Vi blev som vanligt kompisar med paret som drev butiken och av en ren händelse kom vi när dom precis hade lagat lunch till sig själva på en gasolplatta. Det räckte till oss också, kryddstarkt men otroligt gott. Följden blev 3 luncher till som pappan bjöd på, allt lika gott.

Anette fick en kompis i en butik i Alanya.

Full fart ut från köket kom denna höna. Puh... klarade mig en dag till !!

Som sagt efter 15 dagar i Alanya, rygg och hals hyffsat i ordning, fortsätter vi färden lite längre öster ut till Gazipasa, 25 M. Går in i en marina som är helt öde förutom ett antal små fiskebåtar och tre rejäla trålare. Lägger oss långsides en betongkaj och ligger riktigt bra med vacker natur runt om oss om man bortser från att marinan fortfarande var under utbyggnad. Efter några timmar kommer en herre och förklarar att här får ingen ligga. Vi tar fram pilotboken och visar att marinan finns med, mannen ringer ett samtal och vipps är allt ordnat. Sedan tar han med oss i sin rostiga bil och kör oss till centrum. Förklarar också att han har en liten restaurang, inte långt från marinan.

Ingen kommentar.

Dag två letar vi upp Mehmets restaurang och prövar pannkaka med spenat och potatis.

Det räcker att se alla grönsaker så känner man sig frisk och stark. Nåväl vi äter en hel del av detta också, har väl aldrig ätit så mycket grönt som nu.

Efter Gazipasa går vi väster ut igen, tillbaka till Side via Alanya. Anettes kusin Eja firar sin födelsedag här nere och vi skall försöka överaska henne. Här sitter Eja, Kent och Olsson med en kall öl, inte så dumt, även Anette fick en.

Kusinparet.

Efter Side går vi tillbaka till vår hemmahamn i Finike. Beslutar att gå över natten eftersom vädret såg lugnt ut. Det är dock en sträcka på 77 M på öppet vatten. En trevlig natt tur dock utan måne, den började visa sig när vi lagt till. Stannar ett dygn i Side och går sedan mot Fethiye. Skall vara vind på högst 7 m/s. Men efter Kekova ökar det på och efter Kas är det uppe i 15 m/s. Vi har vind och sjö, som växer snabbt, i aktern tack och lov men autopiloten hänger inte med när Xanto går utför vågorna så det fick bli manuell styrning vilket inte är så vanligt. Under någon timma hade vi vind upptill 18 m/s. Med rätt anpassad fart och ett evigt rattande gick det ändå väldigt bra.

Vi går mot Seagull Bay syd om Fethiye där vi vet att Starlight med Lisbeth och Mats ligger. Efter 87 M är vi framme och här kommer Starlights besättning på besök.

Lilldingen i och sedan på upptäckarfärd.

Här har vi Seagull själv.

Längst in i Seagull Bay låg rester av en gård och fiskeläge. Ett par drev fortfarande gården med getter, åsnor, olivlundar, lite andra träd som vi inte vet namnet på samt fiske. Deras förfäder hade startat denna odling. Det första vi möter är två hundar och en katt som leker med en sköldpadda. Paddan uppskattade inte leken.

Naturligtvis fanns det kall Efes.

Olsson under vinrankan.

Här är inte fel att vistas !!!!!!!

Ser ni Xanto ??

Dags för lunch.

Måste väl varit för ett tag se´n ??

Användes än idag till olivpress.

Idag blev det en halv 5 drink på Xanto med besättning från S/Y Starlight och S/Y Indigo.

Anette håller utkik efter delfiner och havssköldpaddor.

Och se... där var den, stor som vårt bord.

Även stora båtar kan fastna med ankaret. Förmodligen under en kätting som sammankopplar några gula bojar. Nåväl, efter en halvtimma med små ribbar och dykare är det fixat.

Lite annorlunda Duvhem. Mitt inne i Fethiye över en liten bassäng bodde dessa kuttrande fåglar.

Det drar ihop sig till 6 juni. Restaurangbesök och lite svensk allsång kan väl inte vara fel på nationaldagen.

Allsång blev det, även ihop med engelsmän och andra nationaliteter. Här är Gerd och Berth-Ove som befann sig i samma marina med besök av sonen med familj. Berth-Ove var helt suverän på sitt instrument och det blev en mycket lyckad kväll.

Naturligtvis måste vi ha en tårta.

Håll med om att det ser trevligt ut. Vi är innanför Kekovaön där det ligger en rad med restauranger som har en liten stenbrygga ur för några båtar där man lägger till och äter något gott.

En flygfisk, som vi sett en hel del av, denna har dock slutat flyga.

Vi har fått veta att Niel och Sue på Roama, vår grannbåt under vintern, bara ligger några sjömil ifrån oss. Vi tar lillen, Ebba II och åker dit.

En liten bit från vår ankarplats ligger detta ställe uti ingenting. Vi beslutar att gå iland och kolla läget. Tar lilldingen ihop med Mats och Lisbeth.

Det blev en pilsner, den dyraste vi druckit sedan vi kom till Turkiet, ja..ja..

Vill bara visa att klockan är över tolv !!!