Xanto Reseblogg

Xanto Reseblogg

Reseskildring av Xanto

Tillbaka i värmen, Rom till Aten

Augusti 2012Posted by Thomas Olsson Sun, August 26, 2012 16:22:34

Hej igen !

Idag skriver vi 26 augusti, för övrigt min födelsedag, till alla er som vill gratulera mig.

Tisdagen 7 augusti anlände vi, min vän Håkan på Flatön och jag själv, till Rom och Fiumicino där Xanto befunnit sig helt ensam i 16 dagar. Familjen Svenssons rutt var upp till norra Sardinien över till Korsika och Ialienska västkusten ner till Rom.

Onsdagen gick åt att bunkra och komma iordning. På torsdag går vi ner till Nettuno för att fylla tankarna. Endast 1,81 Euro, skulle bli värre. Håkan fixar loss en mooringslina på 6 m. som skeppare Mats lyckats fånga upp i styrbords propellern. Sätter kurs mot Ponza där vi gör ett stopp för bad och matlagning. Därefter vidare till Ventotene där vi planerat övernattning, men ack ack.... Vinden tilltar mer och mer och vid 12 m/s och en brits som vill slänga ur dig hela tiden lägger vi ut 23.30. Ny kurs mot Isola di Ischia där det rasade två mäktiga skogsbränder som syntes på miltals avstånd i mörkret, därefter vidare till sydändan på Capri. Lugnt vatten och vi slocknade direkt.

Börjar med lite bilder och kommentarer.

Till alla våra segelvänner, det här kallar jag segelbåt !

Visst är det lite Thailandsstuk på naturen.

Tänk att få se en svensk båt. Och inte vilken som helst utan självaste Miranda från Käringön, nästan så det kommer en liten tår.

Här i Marina di Camerota var det full aktivitet på Italienarna. Även fullt pris för vår lilla båt, 115 Euro för en natt. Lämnar denna marina utan saknad och går mot Aeolian Islands.

Här passerar vi Stromboli som det ryker och puffar ur. På baksidan ligger en liten by hur nu folk vill bo där i svaveldoft och kanske glödande lava runt anklarna.

Hyffsat skepp som ligger syd om Panarea där vi skall övernatta. Tittar på vädret som säger 7-9 sydlig och då ligger vi inte särskilt lugnt men alla, ca 100 båt, ligger kvar så vi litar mer på dom. Det blev fel, upp halv sex på morgonen och flyttar oss ett par distans till en otroligt fin och skyddad vik. Frampå dagen fick vi sällskap av ytterligare ett 20-tal båtar och vi beslutar oss för att bli kvar en dag till. Efter en god middag som bestod av fläskkotletter, potatis och morötter, en sås på rödvin och 1/2 liter grädde samt därtill ett utsökt vin händer något. Coast gaard kommer ut, ingen får vara kvar i denna vik. Vi blir anvisade bojar inne i hamnen, en i fören en i aktern. Tydligen var det inte bara vår lilla vik utan alla ankarplatser runt om för efter ett par timmar låg vi över 100 båt i långa rader efter varandra. Vissa blev förbannade och for vidare men vi som låg kvar blev av med 100 Euro per skalle utan vatten och ström. Det är nu man börjar undra var man hamnat. Snacka om maffia !!!

Och inte blev det bättre när vi skulle fylla diesel. 1,95 Euro. Vi hade bränsle så vi klarade oss in till fastlandet. Måste passa på att nämna, de toaletter som vi varit på i de Italienska marinorna har samtliga saknat sitsar och duscharna verkar väl inte som det städas i varje dag. Trasiga kortmaskiner och en djävla massa trubbel. Med andra ord, i mitt tycke, det i särklass sämsta och mest underutvecklade landet hittills från sjösidan.

Möte i Messinasundet där strömmarna var bra mycket värre än Gibraltar, 4,5 knop mot oss. Nu skulle vi bara ha soppa och sedan fort lämna Italien för att lägga kurs mot Grekland. In i Reggio Calabria, 1,81 Euro, kändes nästan billigt, full tank, rundar tåspetsen på Italien och sätter kurs mot Zakinthos. En lugn tur nattetid över Joniska havet och efter 19 timmar 20 minuter och 290 NM lägger vi till i Zakinthos med eget ankare och två tampar i land. Hamnkapten och dieselbilen är på plats efter 10 minuter. 1,51 Euro för diesel, gratis hamnplats men får betala några Euro för el och vatten. Hamnkapten fixar alla papper och det börjar kännas bra igen. Här stannar vi ytterligare ett dygn.

Äntligen i Grekland, här ligger vi för ankare i Vathi, stannar 3 dygn.

Hamnat i en mysig vik syd om Fiskardo, norra spetsen på Nisos Kefallinia, kan rekommenderas. Här ligger Byfjorden från Bohuslän fast kanske i lite bättre skick.

Här har vi en typisk lustjakt från svenska ostkusten.

Lite trevligt följe i bogvågorna.

Den vackra bron i slutet av Patraikos Kolpos som förbinder Peloponnisos med fastlandet.

Tror ni det är varmt eller ??

Hela Korinthiska viken var fylld med sådana här gosedjur, miljontals, de största på en halv meters diameter.

Äntligen vår tur, efter nästan två timmars väntan fick vi börja knalla in i Korinthkanalen. Vi var bara fem båtar. Kanalen är 6 km. lång och visst var det lite speciellt att fått passera denna ränna. I slutet fick man lägga till och betala, 180 Euro och en massa papper men alla är trevliga och det tar inte någon tid.

Kanalen är ju enkelriktad så oftast får man räkna med väntetider om man inte har tur.

Tog en tur norr om Salamis som var lite smalare sund och vad möter oss. Upplag av ett 50-tal skrotbåtar, allt från stora tankers, gargo och färjor, inte särskilt vackert.

Mera skrot, hela Greklands gamla försvar.

Vi har hittat pengarna som försvann i Grekland. Ligger nu i Zea Marina i Aten och vi räknade till 48 sådana här små skepp, bara i denna marinan, allt från 100 fot till 270 fot. Finns tre stora marinor till inom några km.

Dessutom är Aten den staden i Europa som det finns flest Porsche inregistrerade. Inte konstigt att folket gör uppror.

Tackar min gud att vi installerade dubbla AC. Här i Aten har varit värmerekord, 40,7 i skuggan igår, något svalare idag. Håkan åkte hem igår och imorgon lägger jag ut själv och går till Poros eller Idhra och inväntar Anette som förmodligen kommer runt 8 september så det blir lite ordning på rapporterna och mycket annat.

Ha d alla !

  • Comments(9)//reseblogg.xanto.se/#post67